De mogelijkheid dat de controle op geldige treinkaartjes op de perrons van de Vechtdallijn in Emmen en Zwolle terugkeert, wordt serieus besproken. De provincies Overijssel en Drenthe gaan hierover in gesprek met vervoerder Arriva. Ondanks de verhoogde controles in de treinen zelf, blijft het aantal zwartrijders – vooral onder vluchtelingen – op het traject naar Ter Apel hoog.
De perroncontroles werden eerder al uitgevoerd in de jaren 2021 en 2022 vanwege het toenemende gevoel van onveiligheid onder conducteurs. Deze controles werden stopgezet toen er extra financiële middelen beschikbaar kwamen van de provincies en het Rijk voor extra veiligheidspersoneel in de treinen.
Ondanks deze maatregelen blijft het aantal zwartgereden reizen hoog, melden zowel de provincies als Arriva. Vooral vluchtelingen uit veilige landen – die weinig kans maken op een verblijfsvergunning – zorgen voor problemen. RTV Oost meldde een schrikbarende stijging van 40 incidenten in het eerste kwartaal van 2023 naar meer dan 300 in het eerste kwartaal van dit jaar.
Discrepantie in cijfers
Volgens Karin Betten, woordvoerder van de provincie Drenthe, lijkt de situatie niet zo ernstig als geschetst. Ze stelt dat het aantal zwartrijders ongeveer hetzelfde is gebleven. “Maar als je vaker controleert in de treinen, zul je ook meer mensen pakken,” voegt haar collega Derk Moor van de provincie Overijssel toe.
Reacties van betrokkenen
De discussie over de herintroductie van perroncontroles komt voort uit de noodzaak om zwartrijden en de daarbij horende overlast te verminderen. Betten en Moor benadrukken dat de gesprekken met Arriva bedoeld zijn om een effectieve oplossing te vinden voor de aanhoudende problematiek.