Buitenlandse diensten: echte alternatieven op populaire Nederlandse platformen
Online platformen zoals Videoland, Bol.com en Marktplaats hebben het medialandschap en de detailhandel de afgelopen tien jaar compleet veranderd. Maar nu lijken deze giganten zelf aan de beurt te zijn: buitenlandse online dienstverleners winnen namelijk snel terrein. Dit komt met name door lage prijzen, extra functionaliteiten en een enorm aanbod. In dit artikel bespreken we 3 sectoren waarin overzeese ondernemingen steeds meer voet aan de grond krijgen in Nederland.
Digitaal vermaak: on-demand streaming en online gamen
De gemiddelde Nederlander brengt zo’n 5,5 uur per dag voor een beeldscherm door, en in veel Nederlandse huishoudens is kabeltelevisie inmiddels vervangen door on-demand streamingdiensten. In 2024 zetten stream bedrijven 1,2 miljard euro om in Nederland.
Netflix domineert de Hollandse televisie- en streaming markt, en vertegenwoordigt 15%. De Hollandse aanbieder Videoland staat op de tweede plaats met ongeveer 5%.
Opvallend genoeg wint nieuwkomer Viaplay snel terrein binnen het lokale medialandschap, dit Zweedse bedrijf is namelijk na Netflix en Videoland de populairste streamingdienst.
Zij focussen zich vooral op internationale sport, denk aan live uitzendingen van F1, de Premier League en het WK darten. Viaplay heeft een groter aanbod dan Ziggo Sport, alhoewel de prijs ook iets hoger ligt.
Amerikaanse Netflix alternatieven zoals HBO en Disney+ winnen het steeds vaker van Nederlandse platformen zoals NPO en NLZiet, aangezien ze een combinatie van educatieve en vermakelijke programma’s aanbieden.
Ook binnen de online game sector winnen buitenlandse bedrijven het steeds vaker van lokale aanbieders. Het aantal Nederlanders dat speelt bij buitenlandse casino’s is sinds 2023 gestegen met meer dan 5%. Deze alternatieven voor Nederlandse casino’s weten spelers aan te trekken met hogere bonussen, minder beperkingen en een groter spelaanbod.
De moraal van het verhaal? Nederlandse digitale consumenten zijn op zoek naar enorme catalogussen, voordelige prijzen en veel vrijheid.
Tweedehands: Marktplaats maakt plaats voor Vinted
Nederlanders zijn gek op koopjes en hierdoor is Marktplaats meer dan een begrip: voor sommigen is het een levensstijl. Op Marktplaats kan je zowat alles kopen, van tweedehands boten tot huishoudelijke apparatuur.
Ook voor het kopen en verkopen van tweedehands kleding is Marktplaats een geschikt platform, alhoewel veel Nederlanders toch liever naar de plaatselijke kringloop gaan. Er is echter een nieuwe sterspeler binnen de online fashion markt: Vinted.
Dit bedrijf uit Litouwen is ook in Nederland razend populair, je kan namelijk met gemak tweedehands spullen kopen van over de hele wereld.
Het platform maakt gebruik van slimme functionaliteiten zoals bundels voor extra kortingen, uitgebreide zoekfuncties en slimme algoritmes die gepersonaliseerde catalogussen opleveren.
En dit lijkt te werken: het platform draaide in 2024 een omzet van 813 miljoen euro.
Betalen: online alternatieven voor Nederlandse banken
Nederlanders gaan steeds vaker in zee met buitenlandse dienstverleners. Dit levert veel comfort, maar ook obstakels op. Overzeese ondernemingen bieden namelijk niet altijd iDEAL aan.
De moderne Nederlandse consument supplementeert een Nederlandse bankrekening daarom steeds vaker met online alternatieven. Wat dit betreft is de keuze reuze: denk aan eWallets, Amerikaanse bankrekeningen en tegoedbonnen.
Een aansluitende en opvallende trend is de ongekende populariteit van crypto in Nederland. Inmiddels bezit ongeveer 14% van alle Nederlanders digitale valuta.
Bedrijven zoals Wise en Revolut weten ook steeds meer grip te krijgen op de Nederlandse markt, met name onder reizigers en ondernemers. Het openen van een rekening is namelijk gratis, en deze internationale online banken bieden doorgaans veel betere wisselkoersen dan lokale aanbieders.

Ik ben Elly, een veelzijdige schrijver met een passie voor het verkennen van uiteenlopende onderwerpen. Of het nu gaat om maatschappelijke kwesties, technologie, gezondheid of cultuur, ik vind het fascinerend om me in nieuwe thema’s te verdiepen en mijn inzichten met anderen te delen. Mijn artikelen zijn een weerspiegeling van mijn nieuwsgierigheid en het verlangen om complexe informatie op een toegankelijke en boeiende manier over te brengen. Voor mij is schrijven een creatieve uitlaatklep en een manier om bij te dragen aan de kennis van anderen. Elk verhaal biedt een nieuwe kans om te leren en te groeien.